Dewey võitles kahe väärkäsitluse vastu kasvatuse alal.
Ühelt poolt selle käsitluse vastu, kus nähakse üldist kasvatuse eesmärki
valmisoleva, korraldatud ja loogiliselt järjestatud teadmistekogumi
edasiandmises noorele generatsioonile. Dewey leidis, et haridus ainult
läbi drilli ja mehhaanilise mõtlemise jätavad laste võimed välja arendamata.
Siinkohal astub Dewey opositsiooni Herberti ja tema õpilastega, kes pooldavad
metoodilist intellektualismi. Teiselt poolt võitleb Dewey romantilise idealismi
vastu pedagoogikas, mis kuulutab liialdatult lapse õigust areneda ilma
kasvatajapoolse sekkumiseta. Dewey ütleb selgelt välja, et laps vajab
seltskonda ja sotsiaalset keskkonda, milles teda on vaja valvata ja juhtida.
Foto ühest tavalisest Ameerika koolist ajavahemikul 1900-1910. Pingid on omavahel ja põranda külge naelutatud, klassis on u 40 õpilast ja vaid 1 õpetaja; seinad tühjad, stimulandid puuduvad. |
Kuna Dewey kool kannab sügavat
sotsiaalset eesmärki, nõuab ta loobumist traditsioonilisest haridusteest, mis
on kohaldatud just akadeemisliselt haritud inimeste ettevalmistuseks. Kooli
kavad on tema arvates liiga teoreetilised ega vasta õpilaste enamikule elulistele vajadustele.
Passiivses koolis peab iga õpilane omandama teatud hulga ühesuguseid fakte ja
tõdesid, mis aga oleneb individuaalsetest võimetest. Selline lähenemine
soodustab egoismi ja kasuahnust: iga õpilane tahab kaasõpilast üle trumbata. Ta
viitab Ameerikas kogutud andmetele, mille järgi lahkuvad väga paljud õpilased
14 aasta vanuses. Dewey arvates pole nende õpilaste lahkumine tingitud mitte
niivõrd majanduslikest põhjustest kui just asjaolust, et nad ei leia enda
jaoks mingit mõtet edaspidises koolitöös. Dewey nõuab õppekavade
sotsialiseerimist, kus kesksel kohal oleksid sotsiaalne koostöö ja vastastikune
abistamine.
Dewey ütleb, et ainult aine hea
tundmine ei tee veel õpetajast head õpetajat. Ainult aine õpetamine ei tähenda,
et õpetatakse hästi. Et hästi õpetada, peab õpetaja ühendama aine mõtte
õpilaste vajaduste, soovide, huvide ja kognitiivse arenguastme õpilase
psüühilise, sotsiaalse ja poliitilise konteksti piires nii, et õpilane ja
õpetaja leiavad teineteist. Osav, oma ülesannete kõrgusel seisev õpetaja, töötab
metoodiliselt õigesti, kui ta esitab ülesandeid ja võrdlusi, mis on küllalt
kerged, et olla aktiivsed ergutajad, kuid mis sisaldavad piisavalt raskusi, et
saada mõtiskelu ja uurimise stiimuliteks. Osav pedagoog loob situatsioone,
milles õpilane peab tarvitama mingit uut vahendit või vana vahendit uues
tähenduses ja teeb nii teadusliku pingutuselamuse püsivaks harjumuseks.
Dewey leiab, et pole õnnetumat kui see, kes ei kasuta töö tegemisel ära oma võimeid või ei arenda neid rahuldust pakkuvama töö suunas. See ülesanne tuleb panna otse koolile, ent tavapärane, teooriakõrgustes elav kool jääb siin hätta.
Järgnevas videolõigus võrreldakse traditsioonilist ja progressiivset haridust, tuues välja just progressiivse hariduse eelised. 1940.a videos on näha mitmeid haritlasi, nende seas ka John Dewey´t.
No comments:
Post a Comment